Omnivori VS vegetarieni.

Omnivorii spun ca cine nu mananca carne si produse lactate are lipsa de vitamina B12.Vegetarienii vin si ei cu dovezi (studii) ca si omnivorii au lipsa de vitamina B12 si inca sunt mai multi decat vegetarienii. Ceea ce conteaza este ca  si unii si altii pot sa aiba lipsa .

Ce este de fapt cu aceasta vitamina, la ce ne ajuta si cum sa avem parte de ea?

Vitamina B12 este un factor antianemic puternic si avem surse endogene si exogene.

Cum se formeaza la om?

Microbii din gura,nari,faringe si bronhiile mari produc vitamina B12 si organismul uman poate obtine zilnic din aceste surse 0,5 micrograme suficient pentru a satisface cerintele unui adult.

Sursele exogene sunt produsele de origine animala,paine integrala,soia,spanac,orz,polen,pastura,

radacina tataneasa,drojdii,legume verzi,germenele de grau,orezul integral.

In Indochina, autohtonii ingramadesc pestii in recipient mari si ii lasa sa putrezeasca.Rezulta un lichid cu miros dezgustator pentru profan, asa zisul nuoc-mam, care le asigura zilnic acizii aminati si vitaminele indispensabile precum si B12 intr-un regim pe baza de orez si de peste uscat.Descoperirile moderne aproba in intregime aceasta deprindere.Eu una nu as incerca asa cevaJ.

In cadrul caror procese complexe se foloseste vitamina B12 nu are sens sa amintim, exista destula literatura in sensul acesta.Ideea este sa intelegem de unde apare carenta ca sa ne putem proteja de efectele rele care apar.

Chiar daca nu mancam nuoc-mam avem destule surse de obtinere, mai ales ca necesarul zilnic este foarte mic (2-3 micrograme), ficatul depozitand in jur de 1000-1500 micrograme.

Totusi de unde apare carenta?

Pai, cel mai logic este sa ne gandim ca nu se absoarbe.

Molecula de B12 este mare si pentru ca absorbtia sa se produca ne trebuie o serie de molecule ajutatoare ca sa o transporte.

In cursul masticatiei si dupa ceea in prezenta aciditatii gastrice si a pepsinei, vitamina B12 este legata de proteina R, produsa de glandele salivare.In duoden, in portiunea intestinala denumita jejun se fixeaza de o substanta secretata de mucoasa gastrica denumita factor intrinsec. Combinatia B12 si factor intrinsec este stabila, vitamina protejandu-se de atacurile enzimatice in timpul transportului spre portiunea intestinala terminala de unde se si absoarbe.

Intelegem acum ca principala cauza a deficitului de vitamina B12 pe glob este ABSORBTIA INSUFICIENTA.

Daca factorul intrinsec nu se mai produce in cantitati suficiente atunci are loc deficienta  severa de B12 si anemie megaloblastica chiar si la omnivori.

Scaderea productiei de acid clorhidric si enzime in mucoasa gastrica este si ea o cauza.Are loc datorita atrofiei gastrointestinale mai ales la varstnici si mai poate fi produsa de infectii parazitare, fumat si alcool.Din cauza lipsei de acid si pepsina vitamina nu poate fi desfacuta pentru a fi absorbita.

In alte cazuri atrofia mucoasei gastrice are ca si cauza prezenta bacteriei Helicobacter Pilori.(deci o analiza ar putea elucida problema)

 

Simptomele clasice pot fi: paloare,glosita,oboseala,pierdere in greutate, tulburari ale ciclului menstrual, flatulenta, constipatie alternanta cu diareea, meteorism.

In stadiile avansate:paralizii, tulburari de echilibru,de memorie si dementa.

Daca am depistat prin analize absenta vitaminei B12, medicul va prescrie doza necesara .

Pentru prevenire este bine  sa alegem un aport crescut de fibre, pentru ca aceasta face posibila existent bacteriilor producatoare de vitamina B12 si in ultima portiune a intestinului subtire de unde poate fi absorbita.Produsele de origine animala  au o actiune acidifianta, de aceea este bine ca preponderant sa se manance alimente alcaline pentru ca poate exista un mediu care permite prezenta bacteriilor.

Aportul de enzime il luam din cruditati, unde se gasesc din belsug si fibre,impuscand doi iepuri.

Aceasta vitamina este produsa si de flora bacteriana intestinala, de aceea e bine  sa ne pastram o flora in echilibru.

Se spune ca veganii care au avut o alimentatie stricta au deficit de vitamina B12.

Se pare ca doamna din imaginea alaturata articolului nu duce lipsa de vitamina B12.

Este Annette Larkins si are 70 ani neavand operatii estetice. Pe net gasiti si un filmulet mic.

 

Surse: Intrebari, controverse si obiectii de dr.Emil Radulescu

 


  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube

Popular Posts

Mic dejun-alternativ

  Aceste alternative au plecat de la o problema pe care ...

IARBA VERDE...DE ACA

  Nu vreau sa repet ceea ce multi promotori ai sanatatii ...

Ti-a furat un hot di

Voi incepe pentru tine si o serie de articole despre ...

Investitii mici, ben

  Ti-am povestit cum incercam sa aflu ce boala ma secatuia ...

Am pofta de ceva dul

  Va suna cunoscut expresia? Ma gandesc ca, da. Problema cu dulciurile ...